Marseille

Marseille is meer dan het Europese antwoord op de Amerikaanse grootmacht House of Cards en schetst de grootstedelijke problematiek van Frankrijk en andere steden in Europa. Toch wordt de politieke misdaadserie nergens echt spannend.

Burgemeester Robert Taro (Gérard Depardieu) besluit na 20 jaar het stokje over te geven aan zijn protegé Lucas Barrès. Deze stemt onverwachts tegen de komst van het door Taro gewilde casino waardoor Taro zich verraden voelt en besluit zich herverkiesbaar te stellen als burgemeester. Een verhitte strijd barst los vol criminaliteit en seks als machtsmiddel. Politiek en misdaad gaan hand in hand met maffiapraktijken in Marseille.

Op de achtergrond zien we de havenstad Marseille, van de indrukwekkende basiliek tot de vuige getto’s, vaak in prachtige shots vanuit de lucht. De serie trekt parallellen met de realiteit waarin we de klassenstrijd in het hedendaagse Frankrijk zien. In werkelijkheid lijdt Marseille eveneens onder een slecht imago van een criminele drugsstad.

Opvallend is dat Depardieu, die in de serie een trotse Fransman speelt met liefde voor zijn stad, in het echte leven een meer controversiële band heeft met Frankrijk. Hij was het niet eens met de verhoogde belasting voor rijken, waarna hij zijn Franse paspoort inruilde voor een Russisch exemplaar en emigreerde. Toch weet hij een vaderlandslievende burgemeester neer te zetten en wekt hij sympathie op als koppige doch vriendelijke Fransman met een missie.

Ondanks de ingrediënten politiek, misdaad, Depardieu en een prachtig decor, blijft de serie eentonig en een tikkeltje saai. De verhaallijnen in het script zijn te veel op elkaar afgestemd en komen telkens weer voorspelbaar samen. Daarbij zijn de personages, afgezien van Taro, vrij eenzijdig en vlak. En daar kan de vele seks weinig meer aan redden.

 

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet getoond